Cari

The Web Ask Diperantauan

Monday, August 8, 2011

MALAYSIA MURTAD?


ASSALAMUALAIKUM

kembali lagi ke post kali ini,-idea dari saudara AFM

Penulis sengaja membuat tajuk diatas supaya ia menjadi lebih catchy dan menarik sedikit untuk saudara/i membaca,isu kali ini yang penulis ingin bawakan adalah isu murtad yang semakin menjadi-jadi di malaysia, kebimbangan ini turut dirasakan rakan-rakan penulis yang lain.subhanallah semoga allah jauhkan kita dari murtad.insyaallah

Murtad-ialah satu gejala kerosakan akidah kepercayaan dalam kalangan umat Islam,senang cerita orang murtad ni dah tak percaya Allah s.w.t dan Rasullullah s.a.w serta kitab-kitabnya.Murtad berbeza dengan munafik yer sahabat sekalian,orang munafik masih lagi mempercayai islam cuma dia bermuka-muka.Mulut kata lain hat buat lain contohnya, malas menegakkan solat, tapi kalau solat suka menunjuk-nunjuk,semoga allah menjaukan diri kita dari sifat nafiq ini.insyaallah.

KAJIAN yang dilakukan oleh pensyarah UM,akademi islam, bertajuk konflik antara kebebasan beragama dan hukum islam menunjukan memang malaysia mempunyai ramai permohonan murtad.Seperti yang kita pernah lihat kat akhbar baru baru ini akhbar malaysia mengeluarkan statistik tentang permohonan murtad(sila lihat gambar:sumber).

Mesti ramai tertanya-tanya KENAPA MURTAD?
  • Masalah rumah tangga
  • Pihak keluarga tidak merelakan si muallaf meninggalkan agama lama
  • Gerakan pengkristianan
  • Salah faham tentang islam
  • Perebutan hak penjagaan anak (anak yang menjadi mangsa)
  • Perkahwinan dengan orang yang menganut agama lamanya
  • dan banyak lagi KES-KES yang di failkan SILA KLIK SINI JUGA KLIK SINI

Alhamdulillah penulis sangat bersyukur lahir dalam keluarga islam yang memberikan didikan agama yang cukup dan sentiasa ada orang yang sudi menegur sekiranya kesalahan dilakukan.PERSOALANYA bagaimana pula dengan golongan muallaf?atau mereka yang lahir islam tapi tidak pernah dididik tentang islam?subhanallah tanggung jawab kita sebagai umat islam menjadi khalifah di muka bumi ini untuk membawa kebaikan (ada orang kata tu JAKIM nyer keje) subhanallah .ini adalah tanggung jawab kita bersama,jangan dicemuh sekiranya muallaf melakukan kesalahan tapi perbetulkannya lah,kalau kita tidak tahu tanya lah JAKIM atau perkenalkan mereka dengan orang yang sepatutnya.

Contoh yang tidak baik dari orang ISLAM sendiri juga menyebabkan salah faham orang yang baru memeluk islam.Seperti meminum ARAK,SEKS,FITNAH,MEMBUNUH,BUANG ANAK yang menjadikan muallaf berasa sangsi dengan ISLAM.Perbuatan terkutuk ini juga menyebabkan penganut agama lain dan atheis(orang xda agama) memandang serong terhadap islam itu sendiri dan menjadikan itu alasan kepada muallaf islam supaya meninggalkan ISLAM.Subhanallah..

Kawan-kawan pernah mendengar blog-Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara yang menghina islam dan Rasulullah s.a.w,penulis pernah ke blog tersebut.nak baca jer ayat dalam blog itu dah rase serba salah untuk diungkapkan.subhanallah. TAPI JANGANLAH DIBENCI ORANG YANG MELAKUKAN KESALAHAN TETAPI BECIKANLAH PERLAKUANNYA.Siapalah diri kita untuk menghukum seseorang.Siapa Makcik nih? KLIK SINI. Penulis pon x pasti apa SKMM,JAKIM usahakan tapi penulis percaya mereka melakukan sesuatu.Jangan terus menyalahkan orang lain ..penulis sendiri dapat merasakan dia dilindungi oleh sesuatu badan tertentu.

HUKUMAN MURTAD

Dan sesiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya (Islam) lalu dia mati sedang dia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian rosak binasalah amal usahanya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya. [al-Baqarah 2:217]

Perkara yang paling risau sekali tentang berleluasanya gejala murtad di malaysia ini ialah pengenalan Suruhanjaya Antara Agama. Seperti yang telah dibincangkan oleh pensyarah UM diatas dalam kajianya,Malaysia mengamalkan HAK KEBEBASAN BERAGAMA dan inilah yang menjadi tunggak harapan orang murtad untuk keluar islam. Contoh yang paling glamor rentetan Kes Lina Joy yang mempersoalkan hak kebebasan beragama dalam islam-malaysia.

Kalau tuntutan suruhanjaya antara agama ini menjadi apalah agama anak kita dimasa hadapan .subhanallah, (penulis mungkin akan keluar dari malaysia kalau ia terjadi,ia tidak mustahil kalau umat-islam-malaysia terus dalam perpecahan) bersatulah atas nama agama,sebanyak manapun beza kita dengan umat islam yang lain kita percayakan ALLAH S.W.T,RASUL S.A.W,Al-quran,Kita berpuasa dalam bulan ramadhan.Kita pergi Haji,dan kita percaya Qada dan qadar. JADI APAKAH YANG MEMBEZAKAN KITA? carilah persamaan untuk mengatasi perbezaan dan janganlah kamu membenci sesama manusia,pupuklah budaya menegur supaya kita sentiasa dalam jalan yang benar insyaallah.

Bismillahirahmannirahim-Terjemahan AL-KAFIRUN

Katakanlah (wahai Muhammad): “Hai orang-orang kafir!

“Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.

“Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.

“Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat.

“Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.

“Bagi kamu ugama kamu, dan bagiku ugamaku”.


Semoga dijauhankanlah dari kita kesesatan,dan semoga kita sentiasa dalam jalan yang benar,insyaallah

p/s-sumber adalah dari open source sumber pertama,jadikan entry ini sebagai permulaan untuk kajian dan kefahaman saudara dan bukannya rujukan.








2 comments:

  1. blog hajjah sitt sangat mengeelikan & menggeramkan! yaAllah bagila die hidayah

    ReplyDelete
  2. Ya,untuk membaca satu ayat dalam blog itu sudah membuatkan kita marah,so xyah baca banyak sangat takut terpengaruh,tetapi hendaklah kita tahu bahawa kewujudan blog ini dan ada pengikutnya yang menyokongnya.

    ReplyDelete